تاریخ انتشارشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
ستاد شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب که زیرمجموعه شرکت ملی نفت بوده، با لابی‌گری و پیگیری مداوم برخی کانون‌های خارج از این استان و از طرفی بی‌توجهی نمایندگان و مسؤولان کرمانشاهی، در حال انتقال به استان ایلام بوده است.
شرکت نفت و گاز غرب | نفت آنلاین
شرکت نفت و گاز غرب | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛  بعد از واگذاری پالایشگاه کرمانشاه، ستاد شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب (واقع در بلوار زن کرمانشاه) که زیرمجموعه شرکت ملی نفت بوده، با لابی‌گری و پیگیری مداوم برخی کانون‌های خارج از این استان و از طرفی بی‌توجهی نمایندگان و مسؤولان کرمانشاهی، در حال انتقال به استان ایلام بوده است.

بر این اساس، صبح امروز برخی منابع مطلع  اطلاع داده اند که حراست شرکت مانع ورود برخی از پرسنل این شرکت شده و خواهان اعزام هرچه سریع‌تر آن‌‍‌ها به ایلام است.

وظیفه این شرکت، بهره‌برداری از میادین نفت و گاز غرب کشور است و نفت پالایشگاه کرمانشاه از میادین این شرکت تامین می‌شود.

میادین نفت و گاز این شرکت در استان‌های کرمانشاه، ایلام و لرستان واقع بوده و همچنین در آینده از میادین دیگر استان‌ها همچون کردستان بهره‌برداری انجام می‌شود.

یک امتیاز دیگر از کرمانشاه گرفته شد

بعد از گرفتن امتیاز مدیرکلی راه آهن غرب کشور توسط نمایندگان استان همدان و تلاش برای انتقال کریدور هوایی غرب کشور به این استان، حالا هم دو واحد مهم از  شرکت نفت و گاز غرب در سکوت و عدم پیگیری نمایندگان کرمانشاه به استان همجوار در حال انتقال است.

بر این اساس و برخلاف اساسنامه شرکت، دو واحد عملیات و HSE (ایمنی) قرار است از استان کرمانشاه خارج شود. یک منبع آگاه  این دو واحد را مهمترین رکن‌های شرکت خوانده و انتقال آن را زمینه‌ای برای انتقال دائمی شرکت دانست.

بر اساس آمارهای غیررسمی، انتقال این شرکت امنیت شغلی بیش از ۶۰۰ نفر را به خطر خواهد انداخت.

به همین دلیل کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی شرکت نفت و گاز پیش از این انتقال، به صورت مکرر اعتراض خود را به طور رسمی و مکتوب به وزیر نفت و رئیس جمهور انتقال داده‌اند و نهاد ریاست جمهوری نیز با ارسال نامه‌ای به استانداری کرمانشاه، خواستار لغو این انتقال تا اطلاع ثانوی شده است.

اما در روز ۹۸/۰۵/۲۳ نامه‌ای به صورت ویژه از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب ارسال شده که خواهان انتقال سریع «معاون مدیرعامل در عملیات»، «واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست» و همچنین «پدافند غیرعامل» این شرکت شده است./فارس

در این نامه قید شده است که در صورت عدم حضور کارکنان برای آن‌ها غیب لحاظ خواهد شد. بر اساس این نامه، کد محل جغرافیایی سمت‌های فوق‌الذکر تغییر کرده و به استان ایلام انتقال داده شده است.

علت انتقال این شرکت چیست؟

ایلام از استان‌هایی است که از لحاظ دارا بودن ذخایر نفت و گاز جزو استان‌های با ظرفیت و پتانسیل بالای کشور محسوب می‌شود و دارای ۱۱ درصد از ذخایر گاز و ۶ درصد از ذخایر نفت کشور است. این استان رتبه دوم ذخایر گاز و سوم ذخایر نفت در کشور را داراست؛ همین امر باعث شده که نمایندگان این استان خواهان انتقال دو واحد مهم شرکت نفت و گاز غرب به استان خود شوند.

از سوی دیگر و مطابق اساسنامه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب، وظیفه شناسایی و بهره‌برداری منابع زیرزمینی، کردستان، لرستان، کرمانشاه و ایلام به عهده این شرکت هست. انتقال شرکت واحد عملیات به استان دیگر عملاً کار شناسایی و استخراج منابع زیرزمینی از سایر استان‌ها را با چالش مواجه می‌کند چرا که چاه‌ها در این استان‌ها پراکنده هستند و کرمانشاه به دلیل موقعیت ژئوپولیتیک خود مرکزیت این شرکت را در غرب کشور دارد.

به نظر می‌رسد، این انتقال بیش از آنکه کارشناسی شده و بر اساس نیازهای اقتصادی کشور باشد، سیاسی است. حال باید دید که ابتدا نمایندگان کرمانشاه کاری خواهند کرد و پس از آن استانداری چه جوابی خواهد داد.گزارش: محسن نیک پی / خبرگزاری فارس
 
https://naftonline.ir/news/18554/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
آرش
خیلی جالب، ایلام تا همین چند سال پیش زیر نظر اسلام آبادغرب بوده، الان ادعای ریاست نفت و گاز غرب داره، وقتی کرمانشاه پالایشگاه داشته ایلام ترمینال مسافربری هم نداشته خواهشا مسولین رسیدگی کنن
feedback
United Arab Emirates
yasin
شما چطوری خودتان را خبرنگار مینامید.لطفا یه طرف قضیه رو نگاه نکنید.کرمانشاه از منابع نفتی چی داره که باید ستاد اونجا باشه در صورتی که تمام واحد های بهره برداری در ایلام هستن وهمکار ما باید برا تعویض یه دفتر چه ساده ۲۰۰کیلومتر باید بره کرمانشاه.این از اولش حق ایلام بوده که کرمانشاه سهم خودش کرده.با سپاس
feedback
Romania
کمالی
مدیریت عملیات و ایمنی در مجموع ۶۰ کارمند ندارند چگونه امنیت شغلی ۶۰۰ نفر به خطر می‌افتد؟!
feedback
آرش
چرا نظرات منتشر نمی کنید!!!!!!!
feedback
Iran, Islamic Republic of
امین
دلیلی نداره جانبدارانه متن بنویسی... استان ایلام سالهاست در زیر سایه محرومیت گم شده... حتی نیم درصد ذخایر کشور هم توی کرمانشاه نیست پس دلیلی نداره مدیریت توی این استان باشه... مدیریت حق استان ایلام با داشتن ۱۳درصد ذخایر نفت و گاز کشور هستش
feedback
Iran, Islamic Republic of
اقایان محترم از روز اول که نفت گاز غرب به کرمانشاه داده شد کاری صددرصد اشتباه بود
نود پنج درصد نفت گاز در استان ایلام میباشد
و خوشبختانه الان دارد عدالت رعایت میشود متاسفانه نفت گاز غرب در کرمانشاه هیچ خاصیتی نداشته برای مردم عادی ایلام و کرمانشاه
تنها مزیتش به جیب پیمانکاران و ریسان نفت گاز است
امیدوارم این انتقال هرچه زودتر انجام گردد انشاالله.
0