کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام» را ابلاغ کرد

30 مرداد 1398 ساعت 12:56


به گزارش نفت آنلاین ؛ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و معیانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» را برای اجرا به وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

دولت موظف است طبق تکالیف این قانون، از طریق وزارت نفت نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرح ها تا سقف دو میلیون بشکه در روز و اعطای تنفس خوراک، از سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی برای جذب سرمایه‌گذاری مردمی حمایت کند.

در هنگام بهره‌برداری از واحد احداث شده، تطبیق کمیت و کیفیت انواع فرآورده های تولیدی براساس مجوز اولیه صادره، بر عهده وزارت نفت بوده و در صورت وجود هرگونه مغایرت موظف است میزان تنفس خوراک را متناسب با طرح اجرا شده تعدیل شده و به اطلاع صندوق توسعه ملی برساند.

خوراک تحویلی به واحدهای مذکور از نظر قواعد مالی در حکم صادرات نفت خام و میعانات گازی است و تنفس خوراک برای اجرای این قانون صرفا از محل سهم سالانه صندوق توسعه ملی در سقف سهم سالانه آن صندوق تأمین می شود. تسویه حساب این واحدها با صندوق توسعه ملی بابت بازپرداخت اقساط تنفس خوراک، علاوه بر سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش خوراک به آنها در طی سنوات آتی است.

هم‌چنین، دولت مجاز است در هنگام اعطای تعهد تنفس خوراک، قرارداد دریافت بخشی از درآمد حاصل از فروش فرآورده های طرح ها را به صورت ماهانه متناسب با مبلغ بازپرداخت اقساط، جهت تسویه بدهی از آن طرح اخذ کند و یا پس از بهره‌برداری از طرح، سهام سهامداران شرک مجری طرح را تا سقف مبلغ تنفس خوراک اخذ نماید.

گفتنی است،‌ این قانون در جلسه علنی  ۲۴ تیر ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی تصویب و ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ به تأیید شورای نگهبان رسید.


کد مطلب: 18483

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/18483/روحانی-قانون-حمایت-توسعه-صنایع-پایین-دستی-نفت-خام-ابلاغ

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir