تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
به گزارش نفت آنلاین ؛ یک سایت دولتی ژاپن اواخر روز یکشنبه به نشریه ژاپن تایمز گفت که دولت ژاپن از واشنگتن درخواست کرده است شواهد بهتری در زمینه دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان ارائه دهد.

براساس گزارش نشریه ژاپن تایمز، این خواسته پس از آن مطرح شد که «مایک پامپئو» وزیر خارجه دولت آمریکا بدون ارائه هیچگونه مدرکی ایران را عامل این انفجارات معرفی کرده است. وزارت دفاع آمریکا پس از اعاهای وزارت خارجه این کشور فیلمی منتشر کرد که مدعی بود یک قایق تندرو نظامی ایران به یکی از این نفتکشها نزدیک و یک مین چسبنده عمل نشده را از بدنه این نفتکش جدا کرده است.

آمریکا این فیلم که کیفیت آن بسیار بد است را به عنوان مهمترین مدرک خود علیه ایران ارائه کرده است.

این مسئول ارشد دولت ژاپن در واکنش به این موضوع گفت: «اما مقامات دولت ژاپن قانع نشده‌اند. توضیحات آمریکا کمکی به حدس و گمانهای ما نکرده است.»

این مسئول ژاپنی که نخواسته نامش فاش شود در ادامه افزود:دولت ما از طریق منابع مختلف به دنبال شواهد بهتری است از جمله «تارو کونو» وزیر خارجه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود در روز جمعه این درخواست را مطرح کرده است.

نشریه ژاپن تایمز با اشاره به اتهامات وزارت خارجه آمریکا علیه ایران به نقل از یک "منبع نزدیک به آبه شینزو نخست وزیر ژاپن" گزارش داد که «اینها مشخص نمیکند که ایران در پشت انفجارات نفتکش ها بوده است.»

این منبع نزدیک به نخست وزیر ژاپن همچنین گفته؛ «حتی اگر آمریکا آن را تایید کند ما نمی‌توانیم به راحتی بگوییم که به آن باور داریم.»

"یک مسئول وزارت خارجه ژاپن" نیز در این زمینه گفته: «اگر داشتن تخصصهای پیچیده دلیلی بر این باشد که نتیجه گیری کنیم انفجارات کار ایران بوده است پس می‌توانیم بگوییم که آمریکا و اسرائیل یا هر کشور دیگری نیز میتوانند آن را انجام دهند.»

«کئیچی ایشی» وزیر حمل و نقل توکیو نیز روز جمعه، یک روز پس از انفجار، در یک نشست خبری گفت: «ما هنوز نفهمیده‌ایم چه کسی این انفجارات را انجام داده و چرا انجام داده است».

حمله به این دو نفتکش درحالی انجام شد که آبه شینزو نخست وزیر ژاپن در یک دیدار مهم از ایران و با هدف کاهش تنش‌های موجود در غرب آسیا بود.

نفتکش ژاپنی در حال حمل ۲۵ هزار تن متانول از عربستان سعودی به مقصد سنگاپور بود که در دریای عمان، در معرض انفجارات قرار گرفته است.

همچنین رئیس شرکت کشتیرانی توکیو که نفکتش آن در دریای عمان دچار انفجار شده است، گفته دو «شیء پرنده» مرموز در روز پنجشنبه به نفت کش ژاپنی در دریای عمان صدمه زده، اما خسارتی به محموله متانول وارد نشده است.

اظهارات «یوتاکا کاتادا» رئیس شرکت «کُکوکا سانگیو» نیز با ادعای آمریکایی‌ها در زمینه استفاده از مین‌های چسبنده در حمله به این نفتکش‌ها در تناقض است و ادعای آمریکایی‌ها را زیر سوال برده است.

سایت های خبری صبح پنجشنبه (۲۳ خرداد) از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر داده بودند. شبکه خبری معتبر «العالم» به نقل از «منابع کشور عمان» اعلام کرده بود که این دو انفجار به صورت پشت سر هم رخ داده و دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام هدف حمله قرار گرفته‌اند.فارس نیوز

https://naftonline.ir/news/17268/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0