تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
به گزارش نفت آنلاین ؛ شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم در گزارشی موسوم به مرور آماری انرژی جهان از سهم ۹ درصدی ایران در کل ذخایر اثبات شده نفت خام و سهم ۱۶٫۲ درصدی ایران از کل ذخایر اثبات شده گاز جهان خبر داد.

بر اساس این گزارش ذخایر اثبات شده نفت ایران در پایان سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۵۵٫۶ میلیارد بشکه تخمین زده شده است. این رقم نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. ذخایر اثبات شده گاز ایران نیز در پایان سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۳۱٫۹ تریلیون مترمکعب بوده که این رقم نسبت به سال قبل افزایش یا کاهشی نداشته است.

* ایران ۴ میلیون و ۱۵۶ میلیون بشکه در روز نفت و میعانات تولید کرد

بریتیش پترولیوم تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۱۸ را ۴ میلیون و ۱۵۶ هزار بشکه در روز برآورد کرده است. تولید نفت خام و میعانات ایران در این سال نسبت به رقم ۴ میلیون ۴۷۱ هزار بشکه ای سال قبل ۷ درصد افت داشته است. ایران در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۵ درصد کل تولید نفت جهان را به خود اختصاص داده است.

پالایش نفت خام در داخل ایران با رشد ۲٫۹ درصدی در سال ۲۰۱۸ مواجه شده و به ۲ میلیون و ۲۶ هزار بشکه در روز رسیده است. در سال پیش از آن این رقم ۱ میلیون و ۹۶۸ هزار بشکه در روز اعلام شده بود. سهم ایران از کل پالایش نفت جهان در سال میلادی گذشته ۲٫۴ درصد بوده است.

* رشد ۸٫۸ درصدی تولید گاز ایران در سال ۲۰۱۸

بر اساس این گزارش ایران در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۲۳۹٫۵ میلیارد مترمکعب گاز تولید کرد که این رقم معادل ۶٫۲ درصد از کل تولید گاز جهان بوده است. ایران در سال پیش از آن ۲۲۰٫۲ میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده بود که بر این اساس تولید گاز ایران در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل از آن رشد ۸٫۸ درصدی داشته است.

* صادرات ۱۲٫۱ میلیارد مترمکعب گاز ایران در سال گذشته

بریتیش پترولیوم کل صادرات گاز ایران در سال ۲۰۱۸ را ۱۲٫۱ میلیارد مترمکعب اعلام کرده است که ۷٫۶ میلیارد مترمکعب از این رقم به ترکیه و ۴٫۱ میلیارد مترمکعب به عراق صادر شده است.تسنیم

https://naftonline.ir/news/17061/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0