کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی: فروش کیک زرد و آب سنگین از امروز متوقف می‌شود/مهلت ۶۰ روزه به طرف مقابل

18 ارديبهشت 1398 ساعت 10:09


به گزارش نفت آنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت در جلسه هیأت وزیران طی سخنانی با اشاره به تصمیم ایران مبنی بر توقف برخی تعهدات خود ذیل برجام گفت: طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی امروز از طرف من ۵ نامه به سران ۵ کشور باقی‌مانده در برجام ارسال شد.

وی ادامه داد: در این نامه‌ها ما به طرف‌هایمان اعلام کردیم که یک سال به توصیه‌های شما ما صبر کردیم و این صبر ما یک قدرت بزرگ ملی و روحی در تاریخ است، همان‌طور که مقاومت ما تاریخی است و همان‌گونه که دیپلماسی ما تاریخی است، صبر ما هم استراتژیک است، ما یک سال حوصله کردیم و صبر کردیم و به تمام تعهدات خود پایبند بودیم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: امروز ما نمی‌‌خواهیم از برجام خارج شویم؛ همه مردم ما و جهان بدانند که امروز پایان برجام نیست بلکه امروز روز گام جدید در برجام و طبق برجام و در چارچوب برجام است.

وی ادامه داد: برجام در بندهای ۲۴ و ۲۶ و ۳۶ به ما حق داده است که اگر طرف مقابل ما تعهد خود را نقض کند ما آن را در کمیسیون مشترک مطرح کنیم و یک زمانبندی پیش‌بینی کرده‌ایم که از آن هم ما عبور کردیم.

روحانی گفت: هم در سطح معاونین و هم در سطح وزرا آن کمیسیون مشترک تشکیل شد و متأسفانه با وجود آنکه اروپاییان و دوستانمان بارها و بارها تأکید کردند که ما خروج آمریکا را به نحوی جبران می‌کنیم و به تعهدات خود عمل می‌کنیم اما در مقام عمل شاهد آن نبودیم.

وی ادامه داد: امروز ما به سران ۵ کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تاکنون انجام می‌دادیم صرفنظر خواهیم کرد؛ این دو اقدام در واقع به یک بیان ساده دو فروش بوده است یعنی ما هر وقت مواد غنی شده‌مان به ۳۰۰کیلوگرم می‌رسید ما اضافه بر آن را به کشوری می‌فروختیم و در عوض آن کیک زرد می‌گرفتیم.

رئیس جمهور گفت: امروز این فروش متوقف می‌شود؛ فروش دوم فروش آب سنگین است که هر وقت از ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد ما آن مقدار اضافی را به کشوری می‌فروختیم؛ امروز این فروش را هم متوقف می‌کنیم، پس کل اقدام امروز جمهوری اسلامی ایران توقف دو اقدام است و به یک معنا دو فروش را انجام نمی‌دهیم؛ نه اورانیوم غنی شده را از امروز می‌فروشیم، نه آب سنگین‌مان را.

وی اضافه کرد: البته این اعلام ما برای ۶۰ روز است؛ به طرف مقابل اعلام کردیم که ظرف ۶۰ روز اگر آنها یعنی ۵ کشور پای میز مذاکره آمدند و با آنها صحبت کردیم و به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی‌مان به ویژه نفت و بانک به عنوان دو مورد از منابع مهم اگر به آنها دست یافتیم به نقطه اول برمی‌گردیم.

روحانی گفت: یعنی این اقدام امروز تا یک ماه، ۳۵ روز و ۶۰روز دیگر که جلو می‌رویم، اگر آنها جبران کردند ما به شرایط دیروز بازمی‌گردیم یعنی شرایط ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۷، ولی اگر در پایان ۶۰ روز ما به نتیجه نرسیدیم، دو اقدام دیگر را آغاز خواهیم کرد و آن دو اقدام این است که ما در برجام توافق‌مان بر این بود که غنی‌سازی را در سطح ۳٫۶۷ نگه داریم؛ از این اقدام خودداری می‌کنیم یعنی دیگر سطحی برای ما مطرح نیست و دوم اینکه رآکتور آب سنگین اراک که بنا بود با مشارکت کشورهای ۵+۱ در برجام نوسازی شود و در مسیر نهایی شدن بود بعد از ۶۰ روز نسبت به اراک هم تصمیم خواهیم گرفت که برنامه قبل از توافق برجام‌مان را ادامه دهیم.

ادامه دارد ...


کد مطلب: 16060

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/16060/روحانی-فروش-کیک-زرد-آب-سنگین-امروز-متوقف-می-شود-مهلت-۶۰-روزه-طرف-مقابل

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir