تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
به گزارش نفت آنلاین به نقل از بلومبرگ، دونالد ترامپ می‌خواهد اقتصاد ایران را خفه کند و قیمت بنزین را برای رانندگان آمریکایی پایین نگه دارد. این مسئله که روسیه نفت آلوده صادر می‌کند یعنی امید ترامپ برای رسیدن به این هدف ناامید می‌شود.

 ترامپ هفته گذشته تصمیم گرفت معافیت هایی را که به خریداران نفت ایران داده بود تمدید نکند. این تصمیم باعث افزایش قیمت نفت خام در زمانی شد که قیمت بنزین هم رو به افزایش بود. قیمت بنزین حدود ۳۰ درصد از ابتدای سال جاری بالارفته است.

در حالی که برخی کشورها سعی می‌کنند از تحریم‌های ایران معافیت بگیرند، لحن واشنگتن امیدوار کننده به نظر نمی رسد. معافیت هایی که در اولین دور تحریم ها اعطا شد غیرمنتظره بودند. اعطای دور دوم معافیتها پس از اعلام لغو آنها ، دولت ترامپ را احمق جلوه می‌دهد.

 آمریکا تصور می‌کند می‌تواند تحریم‌ها را سخت‌تر کند چون برخلاف نوامبر گذشته عقیده دارد نفت کافی در بازارها وجود دارد. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت طبق پیش‌بینی‌ها عرضه جهانی نفت در ۲۰۱۹ بیش از تقاضای بازار است . این پیش‌بینی در شرایطی درست است که اوپک تولیدش را افزایش دهد. تولید اوپک در نیمه دوم ۲۰۱۹ باید ۲۵۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ماه قبل افزایش یابد تا بازار متعادل بماند.

 آمریکا انتظار دارد تولید کنندگان دیگر تاثیرات تحریم های سخت بر ایران را جبران کنند. دولت ترامپ ادعا کرده عربستان و امارات قول افزایش تولید را برای جبران نبود نفت ایران داده اند.

 اگرعربستان و امارات از آمریکا تبعیت کنند و تولیدشان را افزایش دهند ، گروه  اوپک و متحدانش از هم می‌پاشد. این شرایط به اندازه کافی حساس و شکننده است. ولی مشکل روسیه شرایط را سخت تر می کند. پالایشگاه‌های نفت اروپا واردات نفت خام اورال را از روسیه در هفته گذشته متوقف کردند چون ادعا می‌کنند این نفت آلوده است. صادرات از پایانه بالتیک هم تحت تاثیر قرار گرفته است که باعث از دست رفتن ۱٫۵ میلیون بشکه در روز نفت خام سنگین می‌شود. انتظار میرود قبل از سوم ماه می هیچ محموله آلوده نشده ای از روسیه خارج نشود.

شاید عربستان سعودی بتواند نبود صادرات ایران یا اختلال در تولید روسیه را جبران کند ولی حتی اگر بخواهد ، ظرفیت جبران هر دو را ندارد. رانندگان آمریکایی هزینه این مشکل را می پردازند.تسنیم

https://naftonline.ir/news/15754/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0