تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
افزایش بی‌سابقه قیمت نفت؛نفت از ۷۵ دلار گذشت
به گزارش نفت آنلاین به نقل از  رویترز، در روز پنجشنبه قیمت نفت خام دریای شمال (برنت) برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۷۵ دلار رسید، چرا که نگرانی‌های مربوط به کیفیت، صادرات برخی محصولات روسیه به اروپا را معلق کرده و همچنین تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران نیز کماکان بر افزایش قیمت در بازار مؤثر است.

 هر بشکه نفت خام دریای شمال (برنت) در ساعت ۸:۵۱ به وقت گرینویچ برابر با ۱۲:۲۱ دقیقه به وقت تهران، در معاملات آتی به قیمت ۷۵ دلار و ۲۲ سنت معامله شد که ۶۵ سنت افزایش قیمت داشته است. نفت WTI ایالات متحده نیز در معاملات آتی به قیمت ۶۶ دلار و ۹ سنت معامله شد که افزایش ۲۰ سنتی را تجربه کرده است.

لهستان و آلمان واردات نفت از روسیه از طریق خط لوله دروژبا را به علت مشاهده کیفیت پایین معلق کرده اند. منابع تجاری همچنین اعلام کرده اند که جمهوری چک نیز واردات خود را به همین دلیل به حالت تعلیق درآورده است. این خط لوله توانایی انتقال یک میلیون بشکه نفت در روز را دارد که این مقدار برابر با ۱% عرضه کل جهانی نفت خام است. این در حالی است که طبق منابع تجاری و محاسبات رویترز، انتقال حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام از این طریق به حالت تعلیق درآمده است. همچنین تلاش‌های ایالات متحده در به صفر رساندن صادرات ایران برا افزایش قیمت نفت خام تأثیر مستقیم داشته است. ایالات متحده در روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که تمامی معافیت‌های نفتی ایران، سومین صادرکننده بزرگ اوپک، را لغو کرده و از کشور‌های خریدار نفت این کشور خواست تا به واردات نفت خود از ایران خاتمه داده یا تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار گیرند. این تصمیم ایالات متحده با کاهش عرضه توسط کشور‌های صادر کننده نفت خام (اوپک) از ابتدای سال جاری در راستای افزایش قیمت‌ها همزمان شده است. با این حال، برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران و مشاور ارشد سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا، در روز پنجشنبه اعلام کرد که: عرضه در بازار به میزان کافی وجود دارد و این به ثبات قیمت‌ها و سهولت بخشیدن به این گذار کمک خواهد کرد. شرکت مشاوره Rystad اعلام کرد که عربستان سعودی و متحدانش توانایی جایگزین کردن نفت ایران را دارا هستند. رئیس بخش تحقیقات نفتی این شرکت گفت: عربستان سعودی و متحدانش توانایی تولید بیشتر از آنچه از قطع صادرات ایران از بین رفته است را دارند. او در ادامه اظهار داشت: از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸، عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی و روسیه، مجموعاً ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه از میزان تولید خود کم کرده اند که این مقدار برای جبران کاستی‌های کنونی کافی به نظر می‌رسد. در زمینه تولید، میزان استخراج نفت خام ایالات متحده از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا کنون، حدود ۲ میلیون بشکه در روز افزایش داشته و به ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است که در نتیجه آن، ایالات متحده حالا بالاتر از روسیه و عربستان صعودی، بزرگترین تولید کننده نفت خام در جهان است. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در روز چهارشنبه، به علت افزایش تولید داخلی، ذخایر تجاری نفت خام این کشور در هفته گذشته به ۴۶۰ میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته که این بالاترین میزان از از اکتبر سال ۲۰۱۷ است.

https://naftonline.ir/news/15644/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0