کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متن کامل سخنان بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست خبری امروز ۱۶ بهمن ۹۷

16 بهمن 1397 ساعت 15:17


به گزارش نفت آنلاین ؛  بیژن زنگنه صبح امروز (سه‎شنبه، ۱۶ بهمن‎ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ملت ما برای انقلاب هزینه‌های بسیار سنگینی پرداخت کرده است؛ همه افراد ملت به ویژه ایثارگران، جانبازان، شهدا، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و آزادگان و همه مجاهدان این راه و بیشتر از همه ما سر تعظیم در مقابل شهدا، جانبازان و خانواده‌های معظم آنان فرود می‌آوریم و ان‌شاءالله بتوانیم در سال‌های آینده با غلبه بر مشکلاتی که هست و توطئه‌هایی که دشمنان هر روز علیه ما دارند، آینده بهتری را برای نسل جوان رقم بزنیم.

وی درباره مهم‌ترین دستاوردهای صنعت نفت در ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، توضیح داد: صنعت نفت ما همیشه، پیش و پس از پیروزی انقلاب مهم بوده است.

وزیر نفت تصریح کرد: عملکرد صنعت نفت در چند بخش باوجود همه فشارهایی که به ما در این سال‌ها وارد شده، درخشان و قابل عرضه به جهان و مردم است.

زنگنه ادامه داد: یکی از این بخش‌ها صنعت گاز است. زمانی که انقلاب پیروز شد چیزی به معنای واقعی صنعت گاز نداشتیم، بلکه مقدار کمی تولید و شبکه کوچکی از گاز داشتیم و ظرفیت پالایش گاز ما تنها ۳۶ میلیون مترمکعب در روز بود که به پالایشگاه بیدبلند مربوط می‌شد و این پالایشگاه اکنون دیگر عمر مفید خود را سپری کرده است.

وی گفت: ظرفیت کنونی پالایش گاز کشور ۳۰ برابر ظرفیت دوران انقلاب معادل یک هزار و ۶۰ میلیون مترمکعب است.

وزیر نفت افزود: جنگ یکجانبه‌ای که آمریکا علیه ایران آغاز کرده و با تحریک منافقین و اسرائیل همراه است، صنعت نفت را در نوک پیکان حملات قرار داده است.

زنگنه تصریح کرد: می‌خواهند درآمد صادراتی ما را صفر کنند و اگر هم درآمدی حاصل شد، جلو نقل و انتقال پول را بگیرند. همکاران من به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند. مردم غریبه نیستند، اما در زمان جنگ نمی‌توان همه اطلاعات را گفت، زیرا فقط مردم نیستند که می‌شنوند، دنیا هم می‌شنود. نگفتن به معنای کار نکردن نیست. ما شبانه‌روزی کار می‌کنیم. گفتن به ضرر مردم است.

وی گفت: برخی می‌خواهند ما را تحریک کنند که حرف بزنیم، اما نمی‌زنیم. هدف ما سعادت مردم است. ما دنبال کسب افتخار نیستیم، دنبال خدمت هستیم. ما برای مقاومت ایستاده‌ایم و امیدواریم بتوانیم روسفید باشیم.

زنگنه ادامه داد: ما در زمان پیروزی انقلاب ۵۲ هزار انشعاب گاز داشتیم و اکنون به ۱۱ و نیم میلیون انشعاب رسیده است. پوشش گازرسانی نیز در آن زمان حدود صفر بود، یعنی کمی از تهران و مناطق دیگر زیر پوشش گاز بودند، اما اکنون نزدیک ۹۲ درصد از جمعیت کشور زیر پوشش گاز طبیعی هستند و ما در این زمینه در جهان بی‌نظیر هستیم. تعداد روستاهای گازرسانی شده ما در دوران پیروزی انقلاب اسلامی تنها یک روستا بود، اما در دوره کنونی بیش از ۲۷ هزار روستا در کشور گازرسانی شده‌اند که به معنای نفوذ گازرسانی ۷۷ درصدی جمعیت روستایی کشور است. تولید میعانات گازی تا پیش از انقلاب اسلامی نزدیک صفر بود، اما اکنون روزانه حدود ۷۵۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کنیم.

وزیر نفت گفت: بخش درخشان دیگر صنعت نفت، پتروشیمی معروف به جلوگیری از خام‌فروشی است. مجموع فروش خالص محصولات پتروشیمی کشور در سال ۵۷ یک میلیون تن و فروش خالص داخلی - که بخشی از آن کود بود - نیز ۶۰۰ هزار تن بوده است. امسال فروش خالص محصولات پتروشیمی ما به بیش از ۳۰ میلیون تن و بالای ۱۷ میلیارد دلار می‌رسد که این از مصادیق جلوگیری از خام فروشی و توسعه زنجیره ارزش در صنعت نفت است.

زنگنه ادامه داد: از این ۱۷ میلیارد دلار، بیش از ۵ تا ۵,۵ میلیارد دلار آن به داخل کشور عرضه می‌شود، یعنی صنایعی که در پایین‌دست پتروشیمی ایجاد شده‌اند، خوراک می‌گیرند و محصولات دیگری را تولید می‌کنند که این موضوع غیر از کود اوره است. من هیچ صنعت دیگری را سراغ ندارم که از آن صنعت ۵.۵ میلیارد دلار مواد اولیه خریداری و در صنایع داخلی مصرف شود، اما پتروشیمی این ظرفیت را به همراه ظرفیت توسعه دارد.

زنگنه میزان پالایش نفت در سال ۵۷ را حدود ۱,۱ میلیون بشکه اعلام کرد که این رقم اکنون به بیش از دو برابر افزایش یافته و به رقم ۲.۲ ( ۲ و دو دهم ) رسیده است.

وی افزود: میزان تولید بنزین در زمان انقلاب اسلامی، ۱۴ میلیون لیتر در روز بود، اما این رقم اکنون به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

میزان تولید نفت خام بخش دیگری از سخنان وزیر نفت بود که در این باره توضیح داد: ما به دلیل سیاست‌هایی که داشته ایم میزان تولید نفت را کاهش داده‌ایم، یعنی از رقم حدود ۵ میلیون بشکه اوایل انقلاب به ظرفیت حدود ۴ میلیون بشکه کنونی رسیده‌ایم.

خبر خوب زنگنه در جمع خبرنگاران، صحبت درباره مجموع ذخایر هیدروکربور مایع قابل استحصال ایران بود که در این باره اظهار کرد: مجموع ذخایر هیدروکربور مایع قابل استحصال ایران ۸۸ میلیون بشکه بوده است که اکنون خوشبختانه با وجود آنکه ۵۰ میلیارد بشکه در این مدت از ذخایر را برداشت کرده و به مصرف رسانده یا فروخته‌ایم، اما اکنون ذخایر باقی مانده برای آینده ۱۶۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام است که به طور تقریبی دو برابر شده است.

وی ذخایر قابل استحصال گاز ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی را ۹ تریلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این رقم در دوره کنونی به ۳۳ تریلیون مترمکعب رسیده است.

به گفته وزیر نفت، تزریق به میدان‌های نفتی در دوره پیروزی انقلاب اسلامی ۲,۷ میلیون مترمکعب در روز بوده است، اما در سال ۹۷ به بیش از ۷۷ میلیون مترمکعب در روز رسیده که این موارد دستاوردهای بزرگی برای صیانت از ثروت بزرگ ملت ایران است.

زنگنه در ادامه گزارش عملکرد ۴۰ ساله صنعت نفت به ارائه توضیحاتی درباره تولید از میدان مشترک پارس جنوبی پرداخت و با بیان اینکه مردم همواره نسبت به این میدان گازی مشترک حساس هستند، اظهار کرد: امروز میزان تولید ما از پارس جنوبی نسبت به طرف مقابل بیشتر شده است.

وی درباره تولید از میدان‌های غرب کارون گفت: در سال ۹۲، تولید این میدان‌ها ۷۰ هزار بشکه بود، اما تا آخر امسال میزان تولید ما به ۳۵۰ هزار بشکه خواهد رسید، به این معنا که در طول پنج سال میزان تولید ما از میدان‌های غرب کارون پنج برابر می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ما تولید از سایر میدان‌های مشترک را نیز دنبال کرده‌ایم، تصریح کرد: تعهد ما در زمینه گازهای مشعل که در اثر سوختن آنها مردم به‌ویژه در خوزستان آزار می‌بینند این است که تا دو سال و نیم آینده و قبل از پایان دولت تدبیر و امید این موضوع را تمام کنیم و این حجم از گاز در حال سوختن را نداشته باشیم و آن را به نزدیک صفر برسانیم.

زنگنه درباره ایجاد پایانه صادراتی در خارج از خلیج فارس توضیح داد: ما پایانه جاسک را به عنوان پایانه صادراتی خارج از خلیج فارس انتخاب کرده‌ایم، عملیات احداث خط لوله و احداث مخزن برای این طرح آغاز شده و مطالعات مربوط به ایجاد پایانه صادراتی نیز انجام شده است تا در اواخر سال ۹۹ بهره‌برداری از این پایانه جدید را در دریای عمان آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه زمینه برای ایجاد پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در این منطقه فراهم می‌شود، اعلام کرد که تاکنون دو مجوز برای احداث پالایشگاه از وزارت نفت اخذ شده است.

به گفته وزیر نفت، توسعه ظرفیت‌های ساخت داخل از مهم‌ترین اتفاق‌های سال‌های اخیر در ایران است. وی در این باره توضیح داد: ما از لحاظ مهندسی و پیمانکاری اکنون در زمره کشورهای خوب منطقه، چه در بخش دریا و چه در بخش خشکی هستیم که به‌طور تقریبی همه نصب و راه‌اندازی‌ها را نیروهای ایرانی انجام می‌دهند. افزون بر این، ایرانی‌ها قادر به ساخت بخش مهمی از تجهیزات غیر دوار نیز هستند که این از دستاوردهای مهم انقلاب است.

زنگنه از مجوز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری برای امضای قرارداد با پیمانکاران ایرانی خبر داد و گفت: شرط این مجوز، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ساخت و اجرای ایرانی‌ها است که البته بخشی از این منبع مالی باید از بازار داخلی تامین شود که نخستین اقدام‌های مربوط به آن دیروز با فروش در بازار سرمایه انجام شده است و ادامه خواهد داشت. هدف از این ابتکار بسیار مهم ایجاد اشتغال برای پیمانکاران و سازندگان داخلی در کشور است.

زنگنه با اعلام خبر  افتتاح  چند طرح‌ مهم در اواخر بهمن و اوایل اسفندماه امسال گفت: میدان گازی پارس جنوبی تا پیش از انقلاب اسلامی کشف نشده بود. از سال ۱۳۷۵ فعالیت‌هایی در آن میدان آغاز شد و از سال ۱۳۷۶ در دولت اول اصلاحات، نخستین قراردادها برای توسعه پارس جنوبی امضا شد و در طول فعالیت هشت ساله دولت اصلاحات، پنج فاز پارس جنوبی به مدار آمد و پنج فاز دیگر نیز در حال اجرا بود.

وی افزود: قراردادهای فازهای بعدی پارس جنوبی پس از آن بسته شد و تا پارسال ۲۱ فاز پارس جنوبی در مدار تولید قرار گرفت و اکنون چهار پالایشگاه فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ با ظرفیت ورودی ۱۱۰ میلیون مترمکعب آماده افتتاح با حضور رئیس جمهوری هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه ۳ میلیارد فوت مکعب گاز از دریا برای این پالایشگاه‌ها تامین می‌شود، اظهار کرد: ۲ میلیارد فوت مکعب از گازهای یاد شده از خود این فازها می‌آید، یک میلیارد فوت مکعب از فاز ۱۴ در شبکه استفاده می‌شود و با افتتاح این فازها و تکمیل بخش دریایی آنها و تکمیل بخش دریایی فاز ۱۴ تنها کاری که از پارس جنوبی باقی می‌ماند پالایشگاه فاز ۱۴ خواهد بود که حتی اگر آن هم وارد مدار نشود باز هم از این ظرفیت دریا به اندازه ۲۷ فاز استفاده خواهیم کرد.

به گفته زنگنه، افتتاح این طرح‌ها با ارزش ۱۰ میلیارد دلار، ما را نسبت به طرف مقابل‌مان جلو می‌برد و بر اساس آن، میزان تولید روزانه ایران بسیار فراتر خواهد رفت.




کد مطلب: 14294

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/14294/متن-کامل-سخنان-بیژن-زنگنه-وزیر-نفت-نشست-خبری-امروز-۱۶-بهمن-۹۷

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir