کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از مذاکرات نفتی ایران و چین چه خبر؟

7 بهمن 1397 ساعت 22:07


به گزارش نفت آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس ،  اخیرا یکی از رسانه‌های بین‌المللی از بی‌نتیجه ماندن قرارداد منعقد شده برای فاز دوم توسعه‌ میدان‌های آزادگان شمالی و یادآوران بین ایران و  چین خبر داد و اعلام کرد: این قرارداد به ارزش ۳ میلیارد دلار بلاتکلیف است.

میدان یادآوران یکی از میادین مهم غرب کارون است که بیش از ۳۰ میلیارد بشکه نفت در خود جای‌داده است. قرارداد فاز اول توسعه‌این میدان در آذر ۱۳۸۶ میان شرکت مهندسی و توسعه نفت و ساینوپک چین امضا شد که بر اساس آن قرارداد دو میلیارد دلاری، چینی‌ها در سه فاز به توسعه یادآوران مشغول می‌شدند؛ فاز نخست برای تولید ۸۵ هزار بشکه و ۲۰ هزار بشکه مازاد تولید و فاز دوم که طی آن با حفر ۱۰۰ حلقه چاه، میزان تولید یادآوران به ۱۸۰ هزار بشکه در روز می‌رسید. این قرارداد که به‌صورت بیع متقابل امضا شده بود، دو مرحله‌ای بود و پس از پایان توسعه فاز نخست، شرکت چینی فاز دوم را توسعه می‌داد اما متاسفانه این فاز از توسعه میدان یادآوران بلاتکلیف ماند.

پیگیری های به عمل آمده نشان می دهد با رونمایی از مدل قرارداد IPC، وزارت نفت تصمیم گرفت فاز دوم یادآوران شمالی را در قالب این نوع قرارداد و مناقصه پیش ببرد که همین موضوع موجب اختلافاتی میان چینی‌ها و شرکت ملی نفت شد. به عبارت دقیق‌تر چند ماه پس از قول و قرارهای گذاشته‌شده، مسئولین نفتی ایران عنوان کردند: شرکت‌های چینی برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران و آزادگان شمالی، باید در مناقصه شرکت کنند. این موضع‌گیری عجیب وزارت نفت، حتی با انتقادات داخلی نیز مواجه شد.

با اینحال مرداد ۱۳۹۵ غلامرضا منوچهری، معاون وقت توسعه مهندسی شرکت ملی نفت ایران پس از سفر به چین، به دستاوردهای حضور خود در شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران-چین پرداخت و گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، همکاری با شرکت سی ان پی سی در فاز دوم توسعه میدان آزادگان شمالی و شرکت ساینوپک در فاز دوم توسعه میدان یادآوران ادامه می‌یابد.

ولی چینی ها به دلیل ناراحتی دست از کار کشیده بودند و از این جهت  سید نورالدین شهنازی زاده  مدیرعامل وقت شرکت مهندسی و توسعه نفت در اواخر سال ۱۳۹۶ گفت: دلیلی ندارد این میدان را معطل نگه‌داریم تا مذاکره IPC به نتیجه برسد، چنانچه قرارداد IPC اکنون به نتیجه برسد کمک چندانی نمی‌کند. این قرارداد زمانی کمک می‌کند که چاه‌هایی که حفر شده با افت فشار مواجه شود؛ بنابراین از این فضا استفاده‌شده و طبق صحبتی که با وزیر نفت داشتیم، قرار شد توسعه فاز دو بر اساس قرارداد بای‌بک (بیع متقابل) پیش رود و در این فاصله زمانی هم مذاکرات IPC ادامه داشته باشد تا مستندات میدان آماده شود و پیمانکار آن مشخص شود. به‌محض اینکه پیمانکار مشخص شد، میدان در قالب قراردادهای جدید توسعه خواهد یافت.

با این حال یک مقام اگاه در گفت‌وگو با فارس گفت: در حال حاضر مذاکرات بین ایران و چین در خصوص این میدان ادامه دارد و طرح جامع توسعه نهایی شده است؛ هرچند که اختلافاتی بین ایران و چین در توسعه این میدان وجود دارد اما آنچه مشخص است فاز دوم میدان یادآوران در قالب قرارداد بیع متقابل توسعه خواهد یافت.


کد مطلب: 13999

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/13999/مذاکرات-نفتی-ایران-چین-خبر

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir